Alla inlägg den 3 april 2012

Av Kristina - 3 april 2012 11:00

Jag har nu sett filmen Macine gun preacher. Filmen handlar om Sam Childers, hans väg. Detta är en film som fick mig att vakna upp, jag kanske inte kan göra allt men något. Det är lätt att blunda men efter denna verklighetsdrama så undrar jag om du kan det? Alltså denna film är inget för den som vill blunda för verkligheten som händer dagligen med barn i Uganda och Sudan. Har du så bra fantasi att ni inser att detta kan hända vart i världen som helst. Att det finns människor som utnyttjar och inte skyr några medel i världen för att vinna makt.


Jag kan inte göra allt men om jag med ord kan få dig att tänka på detta som händer, ifrågasätta vad som händer. Kanske kan jag ge dig en tankeställare  om att låta bli den dyrare mobilen eller plusmenyn till skrovmålet och lägga de pengarna på ett människo liv. 1 Kr, 2 kr eller 1000 kr. Om vi människor i Sverige skänkte 1 krona var hur många liv skulle räddas? Vet vi ens hur många som bor i Sverige eller hur mycket vi "tappar" på marken och lämnar för att det "BARA" är en krona.


Vi gnäller på att vi ska ta hand om våra egna och visst tycker jag med det. Men när jag ser vad som "slösas".. fattigdom är inte att jag inte ätit på ett par dagar i Sverige utan att måsta dela rum med sitt syskon, att inte få den bästa maten på skolan medan de i länder finns makthavare som inte tillåter människor att tänka eller äga sin egen kropp. Min lärare har fått mig att tänka och det är nog den största och jobbigaste erfarenheten med skolan men jag är evigt tacksam för att jag inser att jag har den bra. Den där kronan lägger jag hellre i en burk för även om Sveriges makthavare nu tar varannan så gör jag mitt bästa och de själva får leva med det på sitt samvete att de gör rätt. Bättre lite än inget som sagt.


Om ni klarat läsa denna text så lämna gärna era synpunkter,  jag vet att det är svårt men hoppet är det sista som överger. LÅT OSS TÄNKA!!!!

Av Kristina - 3 april 2012 07:14

Med rädsla för såra eller/och bråk så undviker jag ibland att säga vad jag tycker, tror nog alla människor gör så ibland (undrar varför). Undvika att ta upp betydande saker så man går och drar på det och startar upp en ond spiral. Jag och min sambo har haft en sådan period men efter en underbar helg och ytterliggare 4 timmar i bilen med diverse samtalsämnen så kom äntligen det ämne som legat som ett infekterat sår. Som alltid så väntar jag att det ska göra ont och svida men icke. Med lätthet kom allt ut, känslor och tankar och hur jag i mina försök att lista ut saker och hitta rätt väg så har han själv provat på sitt håll. Det hela har istället för blivit bättre, helt enkelt blivit en nedgående spiral och i varje försök att finnas, stötta varandra så har detta blivit fel och man känt sig dålig och klumpig. Men som tur är.. så pratar vi med varandra, när det kommer så kommer all  skit och påhitt ut. Vi inser att vi är mer lika än vi tror och vi vill varandras bästa. Så nu än en gång påminner jag mig själv att våran relation inte är som någon annan jag haft, kanske det är för att vi är vuxna människor som tror på att man ska satsa på sitt eget bästa för då blir det i slutet det bästa för alla. Om såret är infekterat så måste det få svida, antingen med kniv eller sprit. Ett sår kan inte läka och sluta kännas om man inte tar tag i det. Visst jag säger inte att det inte gör ont men livet i sig själv blir så mycket bättre och lättare med lärdomarna med sig. Vi lever efter principen att vi har det bra och är lyckliga nu men allt kan ändras så njut av livet som är idag  Glöm inte kärleken för även om det är din eller den andres som tar slut en dag så är vi födda för att älska och det idag  


Jag önskar alla en trevlig dag!! KRAM   

Skapa flashcards