Direktlänk till inlägg 3 april 2012

Måste ses film, och text om alla kan göra ngt!

Av Kristina - 3 april 2012 11:00

Jag har nu sett filmen Macine gun preacher. Filmen handlar om Sam Childers, hans väg. Detta är en film som fick mig att vakna upp, jag kanske inte kan göra allt men något. Det är lätt att blunda men efter denna verklighetsdrama så undrar jag om du kan det? Alltså denna film är inget för den som vill blunda för verkligheten som händer dagligen med barn i Uganda och Sudan. Har du så bra fantasi att ni inser att detta kan hända vart i världen som helst. Att det finns människor som utnyttjar och inte skyr några medel i världen för att vinna makt.


Jag kan inte göra allt men om jag med ord kan få dig att tänka på detta som händer, ifrågasätta vad som händer. Kanske kan jag ge dig en tankeställare  om att låta bli den dyrare mobilen eller plusmenyn till skrovmålet och lägga de pengarna på ett människo liv. 1 Kr, 2 kr eller 1000 kr. Om vi människor i Sverige skänkte 1 krona var hur många liv skulle räddas? Vet vi ens hur många som bor i Sverige eller hur mycket vi "tappar" på marken och lämnar för att det "BARA" är en krona.


Vi gnäller på att vi ska ta hand om våra egna och visst tycker jag med det. Men när jag ser vad som "slösas".. fattigdom är inte att jag inte ätit på ett par dagar i Sverige utan att måsta dela rum med sitt syskon, att inte få den bästa maten på skolan medan de i länder finns makthavare som inte tillåter människor att tänka eller äga sin egen kropp. Min lärare har fått mig att tänka och det är nog den största och jobbigaste erfarenheten med skolan men jag är evigt tacksam för att jag inser att jag har den bra. Den där kronan lägger jag hellre i en burk för även om Sveriges makthavare nu tar varannan så gör jag mitt bästa och de själva får leva med det på sitt samvete att de gör rätt. Bättre lite än inget som sagt.


Om ni klarat läsa denna text så lämna gärna era synpunkter,  jag vet att det är svårt men hoppet är det sista som överger. LÅT OSS TÄNKA!!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 5 november 2019 22:30

Jag är trött och tröttare blir jag. Idag kom papper och jag borde inte bli förvånad men inser att de ljuger så de tror sig själv. Jag vet att vi hade skrivit ett arrende avtal men det var ju så förenklat mot det muntliga så jag sa nej vi har ett munt...

Av Kristina - 12 augusti 2019 21:23

Tänk att man kan bli så glad och tro det bästa bara för att inse att det inte tog/tar slut. Kampen fortsätter och frågan är bara om man ska kämpa eller låta det vara och börja om på ett annat projekt. Jag har kollat men gäller ju att få med andra häl...

Av Kristina - 26 juli 2019 08:08

Att le är det så mycket begärt men när glaset rinner över för andra så säger de att de inte orkar. Själv kan jag le och gråta samtidigt, prata på som vanligt medan jag känner ångesten ta över och jag vet att när jag är själv så kommer jag ligga i f...

Av Kristina - 10 juli 2019 22:17

'Imorgon är det två veckor sedan ladugården med allt för många grisar brann ner.  Jag har varit chockad, arg, ledsen, förvirrad. Lidit av ångest och mardrömmar medan min sambos svårigheter  är 100 gånger värre. Han sliter med att han inte fick ut...

Av Kristina - 13 juni 2019 10:36

Vaknade tidigt och svårt att somna igen vid halv 4 så stel men så ringde telefonen och vi hade en gris lös.. blir så otroligt less ibland på dem men ser ett ljus. Ska ta tag i att söka mer mark för jag vill ha mina frigående i hägn istället för en be...

Ovido - Quiz & Flashcards