Direktlänk till inlägg 3 december 2011

Grisuppfödning?!

Av Kristina - 3 december 2011 08:39

Jag är en tjej som låter alla välja sin kost själva men vill ni veta mer om min och varför jag valt den livsstilen så fråga, jag svarar så gärna  




Grisproduktion och köttet på affären

Hur väljer du där du står i affären och ska välja maten?? Är du ekonomisk? Ekologisk? Mittemellan??

Fakta: Grisuppfödningen idag håller på försvinna i norra Sverige har vi gått från 142 grisbönder till 12 och varför? Jo att jobba dubbla jobb men djuren ska ha skötsel alla dygn på året. År 1995 fick bönderna mellan 17-20:-/kg, idag får de 12-14:-/kg. Kostnader för att föda upp en gris med foder, strö, skötsel m.m kan ni ju själva räkna ut att de inte går ihop.

Stress är en stor faktor i hela vårat land och för vad? Vet vi idag hur vi ska hantera våran egna inre stress? (Kom lite ur spår där men vill försöka förklara hur jag räknar skillnad).

För 40:-/kg kan jag köpa griskött i disken så vem tar vinsten? Vart kommer köttet ifrån? Vill vi att djuren ska lida? För mig så hänger saker och ting ihop, "-ursäkta men säljer ni inte kött lokalproducerat?", Ska jag jobba 8 timmar och tjäna 800:- och vara slut i kroppen så det blir snabbmat/halv fabrikat till middag eller jobba 6 timmar och tjäna 600:- mindre pengar men storhandlar du och lagar maten så kan du ägna 2 timmar i familjens sällskap och hjälpas åt, lära känna varandra och diskutera saker och smaker i maten, ta ett beslut vad du stoppar i dig. Ekologisk mat i sig skiljer inte många kronor om du går efter säsong och det är bättre mat för kropp och själ. En annan smak och ett medvetet val   


 
 
Annika

Annika

3 december 2011 16:44

Självklart E-K-O-L-O-G-I-S-K-T!!!!! Det är en sån skilland på eko och inte eko...
Några ex, majs...bara ett måste, har nog fått hela min bekantskapskrets att käka eko majs (icas är godast) Ris (basmat och jasmin) Potatis, gärna från en egen bonde...inte alls samma som i affären. Corn flakes, m.m
Kram

http://www.ankanplankan.wordpress.com

Kristina

3 december 2011 21:40

Ju närmare mig själv desto bättre, jag nallar potatis av min moster som odlar i typ plast-sorterings-kassar ;D Blev förvånad va fin potatis hon fick :) Karln jagar och sen så prövar vi få tag på egen producerat :p Tur man bor i norra inlandet så jag har nära till naturn :) Mycket gott och för oss mycket svårare med halv fabrikat då det är 5 mil till närmsta affär :) Men jag säger Tack för att du väljer ekologiskt så vi kan får en bättre natur och ett bättre Sverige :) Vi måste ju börja med ett Jag :) Jag tänker på dig och hoppas din helg varit bra :) Kram

 
Helena

Helena

3 december 2011 19:36

Underbart inlägg..kunde jag skulle jag föda upp min egen gris,,ta jaktlicens..fiska min egen fisk osv..Kommer från denna familjen..uppväxt på allt sånt:9
Vill inte äta halvfabrikat osv..Jag älskar att laga min egen mat och veta vad jag äter:)
ha en underbar kväll

http://hea71.bloggplatsen.se

Kristina

3 december 2011 21:49

Tack :) Jag och gubben har pratat om arbetet och kostnad med gris uppfödning.. Vi är överens om att ingen stor skara men hobby nivå här hemma för hushållets skull :) Så nästa sommar ska jag få ett par egna plus några höns.. ÅH va jag längtar, Tur att jag bor i norrland och har land och ladugård och plats för eget :) Nu vet jag vad de äter, hur de mår och eftersom jag själv valt att vara med och lära mig slakta så kommer vi även göra den biten själv :) För mig är det trygghet och självklarhet att de aldrig blir stressade eller får dålig mat utan kommer må bra hela sitt liv och jag kan leva med ett gott samvete :) Det är värt pengarna :) Hoppas du också får en underbar kväll :) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 5 november 2019 22:30

Jag är trött och tröttare blir jag. Idag kom papper och jag borde inte bli förvånad men inser att de ljuger så de tror sig själv. Jag vet att vi hade skrivit ett arrende avtal men det var ju så förenklat mot det muntliga så jag sa nej vi har ett munt...

Av Kristina - 12 augusti 2019 21:23

Tänk att man kan bli så glad och tro det bästa bara för att inse att det inte tog/tar slut. Kampen fortsätter och frågan är bara om man ska kämpa eller låta det vara och börja om på ett annat projekt. Jag har kollat men gäller ju att få med andra häl...

Av Kristina - 26 juli 2019 08:08

Att le är det så mycket begärt men när glaset rinner över för andra så säger de att de inte orkar. Själv kan jag le och gråta samtidigt, prata på som vanligt medan jag känner ångesten ta över och jag vet att när jag är själv så kommer jag ligga i f...

Av Kristina - 10 juli 2019 22:17

'Imorgon är det två veckor sedan ladugården med allt för många grisar brann ner.  Jag har varit chockad, arg, ledsen, förvirrad. Lidit av ångest och mardrömmar medan min sambos svårigheter  är 100 gånger värre. Han sliter med att han inte fick ut...

Av Kristina - 13 juni 2019 10:36

Vaknade tidigt och svårt att somna igen vid halv 4 så stel men så ringde telefonen och vi hade en gris lös.. blir så otroligt less ibland på dem men ser ett ljus. Ska ta tag i att söka mer mark för jag vill ha mina frigående i hägn istället för en be...

Ovido - Quiz & Flashcards